lördag 9 december 2017

Lucka 9 med Sigrid Nygaard



Här kommer Sigrid Nygaard gåendes med sina barn på en brygga. 
Det ser ut som södra Europa.
Sigrid är grym på många sätt och idag är det dessutom hennes födelsedag.
Tillykke säger jag!
Det betyder Grattis på danska och eftersom vi idag har tagit oss över bron till Danmark så passar väl det fint va?

Sigrid jobbar som fotograf/redaktör på Information i Köpenhamn.
Duktig, men det ser du själv.
Ibland har hon arrangerat fotograf-frukostar på sin avis (tidning) i Köpenhamn med duktiga fotografer som föreläser och så äter man frukost. 
Ett väldigt fint arrangemang och du kanske har läst om det här på bloggen förut.

----

Jag vill också idag med ett dansk bidrag i min kalender tipsa om mina gamla kollegor Jenny Rydqvist och Petter Bjerregaard på Sydsvenskans briljanta julkalender där de i 24 luckor lär oss mer om danskarna och Danmark.
Kolla här. 

Men nu tycker jag vi ska öppna lucka 9 med Sigrid Nygaard.


Är det några bilder, du är extra nöjd med från året?
De seneste år har jeg haft muligheden for at rejse til USA på reportage i 14 dage ad gangen. 
Det er en god måde at komme væk fra mit vante arbejdsliv, fokusere på jobbet som fotojournalist og ikke jonglere rundt med både det at være billedredaktør og fotograf på samme tid.
Jeg er også glad for netop de rejser, fordi jeg har et fantastisk samarbejde med journalisten. 
På en eller anden måde har reportagerne også skærpet mit virke som (foto)journalist, fordi der er så meget ekstraarbejde i rejserne, som ikke kun handler om at tage billeder. 

Berätta mer?
En anden ting , som jeg har været glad for i 2017, er en ny serie i Information, som vi har valgt at kalde for ’Iscenesat’. 
Her kan danske forfattere få lov at bestemme helt, hvordan de vil fremstå i avisen. Forfatterne er endda også med i udvælgelsesprocessen.
Processen med billederne har været ret interessant, synes jeg. 
Mest fordi vi er så vant til som fotografer at have den fulde kontrol. 
Pludselig står man med en opgave, hvor man både er styret i den fotografiske proces, men også i redigeringen. Nogle af de sjoveste portrætter, jeg har lavet i år, er kommet ud af Iscenesat. 
Måske fordi jeg har været tvunget til at tænke anderledes.



Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Hårdtarbejdende, sjov, perfektionistisk, nysgerrig og til tider pisseirriterende.

Vilken är den vanligaste frågan du får, när du går bort på middag?
Hvilke kendte mennesker har du fotograferet?

När var du riktigt lycklig senast?
Jeg anser mig selv som ganske heldig, for jeg ret ofte er lykkelig. I år var dog et særligt år for min familie (Anker og Dagmar på 3 og 6 + min mand Emil), fordi vi havde muligheden for at tage orlov fra vores travle vante liv og rejse rundt i Europa med en autocamper i tre måneder.
Jeg har arbejdet ret meget de sidste mange år – og var ret spændt på, hvordan mit liv væk fra mit job ville være. Det var en ovenud lykkefølelse at finde ud af, at jeg sagtens kan trives i et liv, hvor det hver dag handlede om at lægge puslespil, tegne, bygge sandslotte og glo ud i luften. 
Jeg må dog tilstå, at jeg også er ganske lykkelig tilbage i mit vante arbejdsliv.

Vad är du rädd för?
At miste mine børn. 
Det må nok være den mest gennemgribende angst i enhver forældres liv.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Jeg håber virkelig aldrig, at jeg tatoverer mig (igen).



Hur är du som bilförare?
Jeg synes selv, at jeg er verdens bedste bilist, og det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg synes, de fleste andre kvinder er rædsomme bilister. 

När blev du vuxen?
Jeg blev ansat som fotoredaktør på Information ganske få måneder efter, at jeg var blevet færdig med uddannelsen som fotojournalist. Den første tid var jeg enormt uprøvet i at være på en arbejdsplads og ikke mindst i rollen som redaktør, hvilket gjorde, at jeg ofte kunne græde (åbenlyst) over ting, der ikke gik, som jeg gerne ville. 

Når jeg ser tilbage på min første tid på Information, tænker jeg, at jeg (heldigvis) blev voksen ganske hurtigt. 

Vilket är ditt sämsta köp?
Da jeg var 28, købte jeg en bil uden at tjekke op på, hvad det egentlig var for én. 
Bilen havde ikke servostyring og var så lille, at jeg næsten ikke selv kunne være i den. 
Til gengæld var den ret dyr. 

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Det bliver sikkert Trine Pallesen. 
Mere kan det nok ikke blive til.

Vad ogillar du i din personlighet?
At jeg er ekstremt dårlig til nederlag.



Vad är din bild av total misär? 
Jeg synes, at jeg har set alt for mange vilde billeder, som (desværre) overgår fantasien, når det kommer til elendighed. 

Vad ogillar du i andras personlighet?
Når folk er ligeglade. 

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min mand. Han er ikke kun klog, men han er også et af de mest retfærdige mennesker, jeg kender.

Vilken är din största fobi?
Akrofobi. 
Da jeg var 3 år gammel, hoppede jeg ud fra mine forældres første sal. Siden da har jeg haft stor respekt for højder.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mine tæer. 
Dem har jeg ikke været heldig med.

Var skulle du helst av allt bo?
Jeg bor på Amager – og her elsker jeg at være. 
Desværre er boligpriserne i København så høje, at vi ikke har råd til at købe et hus, når vi vokser ud af vores lejlighed. 
Hvis jeg kunne vælge, ville jeg gerne blive boende lige her på lorteøen.



Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Jeg har en lille stærk vennekreds, der går helt tilbage til børnehaven. Jeg elsker, at de ved alt om min opvækst, hvad jeg kommer fra, og derfor også forstår, når jeg reagerer, som jeg gør.

Hur skulle du vilja dö?
Jeg tænker, at jeg prøver Ecstasy første gang, når jeg fylder 90. 
Det skal nok tage livet af mig.

Vad är din största extravagans?
At spise store mængder sushi og drikke god kaffe.

När ljuger du? 
Ret tit. Eller som jeg plejer at sige: Jeg lyver ikke. Jeg overdriver bare.

Vad är ditt motto?
Hmm, har ikke noget, desværre. Det kommer nok med alderen.



Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Ser virkelig dårlige film på Netflix.

Ångrar du något i livet?
Ja, der er mange ting, jeg har sagt, som jeg ville ønske, jeg kunne tage tilbage. Og så ville jeg måske ønske, at jeg havde taget en uddannelse, som var bedre fremtidssikret.

Vad gör du i jul?
Jeg rejser til Californien med mine børn og holder jul med min søster og hendes familie, som bor der. 
Min mand er ingen stor fan af julen, men det er jeg i høj grad. Jeg glæder mig til at  gå juleamok uden ham.

----------

Tack så mycket Sigrid för hjälpen!
Bilderna till den här luckan är såklart tagna av Sigrid själv.
Du ser mer av Sigrids arbete på hennes hemsida.

Imorgon klockan 06:00 kan du vara med och läsa och se mer av en fotografkollega.
Då öppnar jag lucka 10 nämligen, du hänger väl med?



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden