tisdag 5 december 2017

Lucka 5 med Ylva Sundgren

Här, i lucka 5 finner du ingen mindre än Ylva Sundgren
Jag fick äran att träffa henne under en workshop tidigare i höstas.
Så vad vore bättre än att ha med henne i kalendern, nu är hon här, roligt.
Nu kör vi.
Ylva Sundgren!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
I maj var jag på en workshop med Anders Petersen på Sicilien. 
Jag gillar några av porträtten jag tog då.

Berätta mer? 
Det som var extra kul var att det bara var random människor jag stötte på och fick kontakt med som lät sig fotograferas. 
Motsatsen till uppdragsfotografering där allt är ganska planerat. 

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord? 
Effektiv, livsnjutande, matglad och dansant vän av naturen.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag? 
Vill du ha ett glas vin? Haha, svårt, jag bjuder nog på middagen själv 90 procent av gångerna. 



När var du riktigt lycklig senast? 
Härom veckan när jag och en kompis var på en weekendresa i livsnjutandets tecken och jag utvilad och mätt på konst, mat och vin tänkte på mina barn därhemma. Tycker iofs jag kan få någon gnista av lite lyckopirr nästan varje dag.

Vad är du rädd för? 
Flyga och att det ska hända mina barn något.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det? 
Var väldigt sugen i de tidiga tonåren men nu vill jag nog ha min kropp som den är. Om jag måste någon fågel eller djur kanske, tecknat i Ragnar Perssons stil.



Hur är du som bilförare? 
Orolig. Iaf till en början, jag kör alldeles för sällan.

När blev du vuxen? 
När jag flyttade hemifrån kanske. Kände mig som 40 när jag var tretton men nu känner jag mig ganska barnslig.

Vilket är ditt sämsta köp? 
Ett skopar där skorna var olika stora.



I filmen om ditt liv, vem spelar dig då? 
Björk kanske, förr tyckte folk vi var lika.

Vad ogillar du i din personlighet? 
Att jag oroar mig för mycket och att jag kan vara lite oflexibel.

Vad är din bild av total misär? 
Människor utan hem och mat. Krig. 

Vad ogillar du i andras personlighet? 
Snålhet, arrogans, egoism, översitteri, falskhet.



Vilken levande människa beundrar du mest? 
Många, men pappa eller min son Öje som båda är villiga att ge bort det mesta de har för att göra världen mer rättvis och jämlik.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap? 
Vassa armbågar, men också någon sorts falsk blygsamhet.

Vilken är din största fobi? 
Att flyga.

Vad är din största rädsla? 
Att dö eller att de i min närhet ska råka illa ut eller dö.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende? 
Kan inte säga att jag ogillar det men min mage gör det ibland svårt att dra upp blixtlåset i byxorna.

Var skulle du helst av allt bo? 
I min lägenhet, men i Gröndal eller närmre en skog.



Vad värdesätter du mest hos dina vänner? 
Lojalitet, omtanke, spontanitet, lyhördhet.

Hur skulle du vilja dö? 
Utan ånger.

Vad är din största extravagans? 
Mat, vin och fotoböcker.

När ljuger du? 
Inte alls tror jag, fast det låter ju extremt präktigt. Jag kanske ljuger för mig själv.

Vilket är ditt favorityrke? 
Fotograf, trädgårdsmästare, författare.



Vad är ditt motto? 
Shake it or leave it!

Nämn några saker du gör när ingen ser dig? 
Lägger mig i sängen när min man gått till jobbet och kollar Bonde söker fru.

Ångrar du något i livet?
Kan inte komma på något.

Vad gör du i jul? 
Förhoppningsvis några snögubbar och snöänglar.


-------------------

Tack så mycket för hjälpen Ylva
Alla bilder i den här luckan är tagna av Ylva Sundgren såklart.
Kolla in hennes hemsida är du snäll.

Imorgon klockan 06:00 kan du slita upp lucka 6 i den här julkalender, du hänger väl med?

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden