onsdag 20 december 2017

Lucka 20 med Emil Wesolowski

Här står Emil Wesolowski
Vi är framme vid lucka 20 nu.
Förra året på Årets Bild i Linköping blev Emil utsedd till Årets Rookie och fick också pris i Nyhetsbild Utlands-klassen.
Stort grattis till det Emil.
Jag blev nyfiken på Emil såklart och glad också att han ville vara med i kalendern.

Emil Wesolowski mina damer och herrar!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året? 
Jag känner mig aldrig nöjd. 
Det enda jag gjort i år med lite tyngd är en serie jag påbörjade om en transperson i sydöstra Polen. 

Berätta mer? 
Jag var i en pytteliten, väldigt konservativ och katolsk by på Polska landsbygden för att göra ett ganska rakt nyhetsjobb om populiströstare som hunnit ångra sig under det dryga år kristna och nationalkonservativa PiS suttit vid makten. 
Mitt i allt det där träffade Andrzej. 
Han hade växt upp i byn som flicka, men flyttat till Krakow som tjugoåring på sjuttiotalet och genomgått en könskorrigering. 
Den fjärde första i den dåvarande öststatens historia. 
Han hade återvänt till byn på senare år för att ta hand om sina sjuka föräldrar och blivit kvar. 
Kvar i byn som jag från början kom till på grund av dess höga koncentration av PiS röstare. 

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord? 
Ung Ernst utan ett torp. 



Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag? 
Beror ju på sammanhang och hur bra man känner de övriga gästerna. 
Men om det är nya ansikten väl det vanligaste någon indirekt variant av “Vem är du?”. 

När var du riktigt lycklig senast? 
Är som lyckligast när jag har stora spännande saker att se fram emot. 
Så kanske i somras innan jag flyttade till New York. 

Vad är du rädd för? 
Att bli avvisad. 

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det? 
Just nu har jag inga planer. 
Men jag gjorde ett dunderfint akvarelligt grässtrå på underarmen i somras. 



Hur är du som bilförare? 
Känner mig alltid som en actionhjälte när jag kör. Men har fått höra att jag kör som en pensionär. 
Föredrar min egen bild. 

När blev du vuxen? 
Tänker mig att det är en lång övergång med små milstolpar som börjar runt tonåren och fortsätter livet ut. 
Vuxenhet som någon slags binär företeelse är det väl bara barn som tror på? 

Vilket är ditt sämsta köp? 
Hmm... brukar förtränga sånt där. Kanske ett par hiphop-demos jag köpte av en kille på gatan för några veckor sen. 
Problemet är att jag inte haft en CD-spelare på säkert sju år. 
Tror han snuvade mig på växeln dessutom. 

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då? 
Har fått höra att jag liknar Michael Cera? 



Vad ogillar du i din personlighet? 
Jag har en tendens att övertänka och grubbla ner mig i saker. 
Önskar att jag kunde ta på livet lite enklare. 
Bara agera utan att tänka så mycket. 

Vad är din bild av total misär? 
Att leva med huvudvärk i ett tomt, vitt, lysrörsbelyst rum, helt ensam utan böcker eller annan stimulans. 
För evigt. 

Vad ogillar du i andras personlighet? 
Arrogans. 
Folk som inte kan intressera sig för andra gör mig galen. 

Vilken levande människa beundrar du mest? 
Väldigt svår fråga.
 Finns ju så otroligt många begåvade och inspirerande människor. 
Men de har alla har sina egna områden på min beundringskarta. 
Det är som att fråga “vilken musik lyssnar du på?”, vem har någonsin lyckats svara enkelt på den frågan efter femton års ålder? 



Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap? 
Hårdhet. 

Vilken är din största fobi? 
Höjder. 

Vad är din största rädsla? 
Kanske att få någon dödlig obotlig sjukdom. Sånt är bara så orättvist. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende? 
Att jag är så himla tanig. Men å andra sidan kan jag äta hur mycket jag vill av vad jag vill utan att det förändrar utseendet. 
Jag är orubblig, både till det bättre och det sämre. 

Var skulle du helst av allt bo? 
Just nu New York. Med det galet privilegierade svenska passet, och där jag befinner mig i livet just nu – tycker jag inte att det finns någon som helst anledning att bo någon annanstans än där man helst av allt vill bo. 



Vad värdesätter du mest hos dina vänner? 
Genuinitet, kreativitet, äventyrlighet. 

Hur skulle du vilja dö? 
Misslyckad rymdpromenad. 

Vad är din största extravagans? 
Jättedyra ullsockor. 

När ljuger du? 
När skammen är så stor att jag inte vill erkänna något för mig själv. 
Eller ibland för att förenkla en konversation om lögnen inte har någon direkt betydelse. 



Vilken är ditt favorityrke? 
Jag tror att den ultimata tillvaron skulle vara att vara en väl ansedd och lagom känd konstnär. Målare kanske. Bara skapa fina grejer i sin egen takt och inte behöva tänka så mycket på pengar. 

Vad är ditt motto? 
Jag tror att om man verkligen tänker efter, oftast vet precis vad man behöver göra för att uppnå det man vill. Och utmaningen med att komma dit egentligen bara handlar om att sluta förneka att man är rädd för att ta det steget. 

Nämn några saker du gör när ingen ser dig? 
Spelar gitarr och sjunger skräniga covers. 
Fastnar i sjukt långa skrolltranser på telefonen. 
Tränar på plocka upp grejer genom att kasta upp dem i luften och fånga utan att det ser ut som en big deal. 

Ångrar du något i livet? 
Mest generella saker, som att jag inte tagit för mig tillräckligt. 
Att jag inte varit en bättre, mer omtänksam vän när det behövts. 

Vad gör du i jul? 
Ska fira med min morbror och hans ingifta släkt i New Jersey. 
Kanske åka skidor om jag lyckas få ihop lite pengar. 

----------

Tack så mycket för hjälpen Emil! Bilderna i den här luckan är såklart tagna av Emil.
Kolla hans hemsida också är du gullig.

Imorgon klockan 06:00 är det en ny fotograf som väntar på dig.
Du kollar va?



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden