lördag 2 december 2017

Lucka 2 med Hans Jonsson


Det här är Hans Jonsson
Vi hann jobba ihop på Sydsvenskan ett litet tag, men när Hans bestämde sig för att säga upp sig och gå vidare fick jag hans tjänst. 
Jag är himla glad för det.
Hans har jobbat vidare med sina grejer och när jag såg hans utställning sist på Spegla i Norrköping så slog det mig hur fint det var och hur duktig han är.
Hans söker nya vägar hela tiden och hans utställning om Monica Zetterlund ... och ... och sådär kan jag hålla på.

Men nu kör vi tycker jag.
Hans Jonsson kära ni.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Jag är riktigt nöjd med mitt projekt om samer som jag hållit på med två somrar, 2016 och 2017. 

Jag arbetar med våtplåtsfotografi, en av de första fotografiska processerna.
Berätta mer?
Sommaren 2016 packade jag bilen med min storformatskamera, plåtar, mörkrum och kemi och åkte upp till Sapmi. 

Jag fick bo hemma hos Sametingets ordförande Håkan Jonsson några dagar. 
Han hjälpte mig med kontakter på människor som kunde vara intressanta för mig att plåta. Det ena mötet gav det andra och jag fick möjlighet att fotografera allt från bröllop till heliga trummor.
Jag blev dessutom uppbjuden att vara med på kalvmärkning i somras. 
Så jag packade bilen på nytt med 120 kg utrustning och körde 200 mil. 
Jag var sen tvungen att åka helikopter sista sträckan upp till Skauli i väglöst land. 
Då var det mössa och långkalsonger som gällde. 
Jag hade en del problem med kemin i början eftersom det var så kallt, men jag fick till det ganska bra ändå. 
Det var en enorm upplevelse, men lite galet att dra med sig våtplåt dit. 
Men jag gillar utmaningar och för mig är det våtplåt som gäller! 
Jag hade fantastiska möten och eftersom det är en långsam process att fotografera så här så fick jag en hel del fantastiska berättelser. 
Jag fick uppleva något som inte många får vara med om. 
Nu arbetar jag på att det ska bli en utställning och en bok. 


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Liten man med stor kamera.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Kan man verkligen leva på att vara fotograf? 
När var du riktigt lycklig senast?
Fars dag, alla barnen kom ihåg att ringa!

Vad är du rädd för?
Att det ska hända familjen något.
Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Klassisk sjömanshjärta med texten Karin undertill.
Hur är du som bilförare?
Hyfsad.
När blev du vuxen?
Que! 

Snart, hoppas jag!

Vilket är ditt sämsta köp?
En bakmaskin till min fru. 

Hon sålde den på Blocket.
I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Mel Gibson.
Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag blir lite blyg ibland.
Vad är din bild av total misär?
Det finns så mycket, det är bara att titta sig omkring.
Vad ogillar du i andras personlighet?
Självgodhet, egoism och girighet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min fru Karin.
Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap? Att vara en bra”nätverkare".
Vilken är din största fobi?
Jag har ingen, tror jag eller?
Vad är din största rädsla?
Att det ska hända familjen något. 
Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Funderar inte så mycket på just det, möjligen att musklerna börjar lägga sig på fel ställe.


Var skulle du helst av allt bo?
Jag trivs fantastiskt bra i Landskrona där jag bott de senaste två åren. 

Landskrona satsar mycket på kultur och framförallt fotografi och det passar mig bra.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Lojalitet och öppenhet.
Hur skulle du vilja dö?
Snabbt.
Vad är din största extravagans?
Har inte råd med det, men dyra viner.
När ljuger du?
Jag har jättesvårt för att ljuga.

Vilket är ditt favorityrke?
Jag påbörjade en psykolog utbildning för många år sedan men insåg att det var fotograf jag skulle arbeta som, så jag lever mitt favorityrke!
Vad är ditt motto?
Perfekt is boring.
Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Tittar på romantiska komedier.....jag vet ...!
Ångrar du något i livet?
Nix.
Vad gör du i jul?
Firar med familjen i Landskrona. 


-------


Tack kära Hans för hjälpen. 
Alla bilder i den här luckan är tagna av Hans Jonsson såklart.
Kolla in hans hemsida.


Imorgon klockan 06:00 kan du med lätthet slita upp lucka 3 i den här julkalender, du hänger väl med?



1 kommentar:

Unknown sa...

Hans var även en habil fotbollsspelare i korpen :-)

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden