söndag 30 oktober 2016

Att jobba som fotograf när Malmö FF tar guld.


Jag tror det var femte eller sjätte gången jag var med när Malmö FF tog SM-guld.
Det var nu i veckan i Falkenberg det blev klart. När de tog guldet 2013 och 2014 gjorde jag en bok om den säsongen som jag kallade "från guld till guld". 
Du ser den här, den sålde slut på mindre än 14 dagar.

Nu i onsdags var det lite som vanligt ärligt talat. OM Malmö FF skulle vinna så fanns det en chans till att guldet skulle säkras om Elfsborgs lyckades slå IFK Norrköping.
De gjorde de alltså och det regnade. Såklart regnade det, så har det varit varje gång.
I Borås 2013 var det så mycket regn och storm att de tänkte blåsa av matchen.
Men såhär var det nu.
Jag ställde min väska på den sidan jag tänkt att MFF skulle anfalla mot i första halvleken.
Så blev det inte så jag fick snabbt byta sida och innan jag ens hade kommit på plats gjorde Malmö FF 0-1 och jag tog bilden längst upp, snabbt snabbt.
Strax efter det kom det någon form av reklamgubbe och berättade att vi inte fick sitta där vi satt så vi hamnade bakom en hög reklampelare istället.
Dessutom hade jag en supporterflagga som skymde hela målet så där kunde jag inte sitta kvar.
Bara att packa ihop tre kameror, paraply, en stor rullväska och mig själv för att hitta en ny position och precis när jag skulle sätta mig på den nya platsen så gjorde MFF 0-2.
Sen kom regnet.


När det var sådär 10 minuter kvar av matchen så ställde jag in det mesta av min utrustning i pressrummet och bara väntade ut slutsignalen, av erfarenhet vet jag att det alltid blir kaos direkt efter.
Så även denna gången.
Alla tillresta supportrar rusade in på planen och ganska snabbt så var alla spelare borta.





Som du ser på den här bilden ovan så står Per Kindgren och gapar på spelare och tränare.
Jag har plåtat honom många gånger förut.
Det är även han på en bild här under.
Nytt för mig den här gången var att bara Bildbyråns fotograf fick komma in i omklädningsrummet till segrarna. 
Så har det aldrig sett ut förut, utan antingen kommer ingen in eller så kommer alla in när spelarna sprutar champagne och gapar.
Inte för den bilden känns unik, men den hör på många sätt till och många redaktörer sitter och väntar på den.
Lite som att Aftonbladets sportchef väntar på en guldfärgad spelare och dagen efter gör en grej i tidningen av att "nu har vi gjort samma sak efter varje SM-guld i 150 år".
Ja, som du ser så var mycket som det brukar alltså.
Förutom att Bildbyrån då hade någon form av egen fil till omklädningsrummet.
Vi var tre fotografer som alltså inte fick komma in utan fick stå kvar utanför.
Jag blir less på det ärligt talat.


Malmö FF firade senare på Hipp i Malmö och på bilden här ovan så är det Markus Rosenberg och Per Kindgren som gosar med varandra.
Strax innan festen tog jag också emot laget när de kom hem med bussen och då tog jag bilden på Mattias Svanberg som du kanske såg i ett tidigare inlägg.


Det blev såklart en lång dag den där onsdagen.
08:00 Lämning av barn på skolan i Malmö.
08:00-15:00 Kopiering och fakturering.
15:00-17:00 Bilkörning till Falkenberg.
17:00-22:00 Fotboll och efterjobb.
22:00-00:00 Bilkörning hem igen.
00:00-03:00 Jobb med efterfesten.
03:00 Somnade gott.

Matchen gjorde jag i vanlig ordning för Getty Images som är världens största bildbyrå, men fick inte komma in i omklädningsrummet.
Hemkomsten och festen gjorde jag för Sydsvenskan men mina bilder publicerades inte.
Det var alltså en lång och märklig dag det där.
Många funderingar på framtidens sportjournalistik, var är den på väg?
Var är Sydsvenskan på väg?

Se gärna en liten kort film om hur det är att jobba som fotograf när slutsignalen går.


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden